Ouderdom, zwangerschap of frequente gewichtsschommelingen veroorzaken soms striemen of vetophoping ter hoogte van de buik. Diëten en sporten alleen zijn meestal niet voldoende. Als de huid nog elastisch genoeg is, maar er is sprake van vetophoping en slappe buikspieren, kan de overtollige huid en vetweefsel verwijderd worden. De buikspieren kunnen verstevigd worden en striemen of strepen behandeld via een mini-buikwandcorrectie. Als naast de spieren ook de huid verslapt is, is een klassieke buikwandcorrectie aangewezen. Huidoverschotten in de buurt van de navel en onderhuids weefsel worden verwijderd, en de buikwand wordt opnieuw aangespannen. Er wordt een incisie gemaakt onder de bikinilijn en de navel wordt verplaatst en terug vastgehecht. Tegelijk kan resterend vetweefsel verwijderd worden met liposuctie.

Deze ingreep vind plaats onder algemene verdoving. Voor de operatie wordt u onderzocht door een anesthesist, die u zal uitleggen hoe de verdoving in zijn werk gaat. In de periode voor de operatie dient u bloedverdunners, vitaminepreparaten en alcohol te mijden, en mag u ook niet roken.

De ingreep duurt 2 uur. U dient één nacht in het ziekenhuis te blijven. Net na de ingreep kan er sprake zijn van lichte pijn, die echter perfect onder controle te houden is met pijnstillers. Zwellingen of bloeduitstortingen zijn mogelijk, deze verdwijnen echter snel. Na een tweetal weken kunt u weer aan het werk gaan.