Borsten zijn erg belangrijk voor de seksualiteit van de vrouw, en spelen een grote rol in het zelfbeeld. Borsten beginnen zich te ontwikkelen tijdens de puberteit en blijven zich ontwikkelen tijdens de vruchtbare jaren van de vrouw. Zwangerschap, extreme gewichtsschommelingen, borstvoeding, en de leeftijd kunnen ertoe leiden dat de borsten van grootte veranderen of hun stevigheid verliezen. Soms zorgen genetische of hormonale factoren ervoor dat zelfs jonge vrouwen grote borsten hebben die niet in verhouding zijn met de rest van hun lichaam.

Grote borsten kunnen de oorzaak zijn van nek- en rugklachten. Sommige fysieke activiteiten zijn niet mogelijk voor vrouwen met erg grote borsten. Een borstverkleining is dan ook meestal niet puur esthetisch, het is wel degelijk een functionele ingreep die de levenskwaliteit van de vrouw gevoelig kan verbeteren. Na een borstverkleining neemt het zelfvertrouwen toe, en veel vrouwen voelen zich meer in harmonie met hun omgeving en gelukkiger in hun seksleven.

Wat moet u weten over deze ingreep?

De ingreep gebeurt onder volledige verdoving en duurt meestal 2 uur tot 2,5 uur. Tijdens de borstverkleining houdt de chirurg rekening met de vorm van tepels en met de melkgangen .

Voor de operatie wordt u onderzocht door een anesthesist, die u zal uitleggen hoe de verdoving in zijn werk gaat. In de periode voor de operatie dient u bloedverdunners, vitaminepreparaten en alcohol te mijden, en mag u ook niet roken.

Een borstverkleining is meestal niet echt pijnlijk. Als er al pijn is, kan deze gemakkelijk onder controle gehouden worden met de voorgeschreven pijnstillers. Mogelijk dient u één nacht in het Aesthetic Center te blijven. U herstelt echter snel en littekens verdwijnen na enige tijd. Na de ingreep krijgt u een speciale beha aangepast, die u één maand moet dragen. Op de 3e en de 7e dag komt u op dokterscontrole. Na 5 tot 7 dagen kunt u uw gewone leven terug hervatten. De eerste twee maanden na de operatie mag u ook geen sporten beoefenen waarbij u uw armen veel moet bewegen.